سازمان هواشناسی با صدور ۲ هشدار نارنجی از رگبار ِباران، رعد و برق و وزش باد شدید در ۳ استان و نیز طوفانی شدن دریا در جنوب کشور خبر داد.

وزش باد شدید

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور درخصوص تشدید فعالیت ناپایداری‌های موسمی همراه با رگبار ِباران، رعد و برق و وزش باد شدید به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ۳ استان هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار، امروز (شنبه) جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس و فردا (یکشنبه) غرب و جنوب فارس، غرب هرمزگان با طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی و خسارت دیدن سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی مواجه خواهند شد.

پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و برپایی چادر کنار روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعتگردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت دیدن بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت‌شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه‌های سزمان مذکور است.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی دیگری از افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل در استان هرمزگان، غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس از اوایل وقت فردا (یکشنبه) تا آخرین روزهفته (جمعه) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب دیدن قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌ قایق‌های تفریحی سبک، نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی پیش‌بینی شده است.

این سازمان منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین و فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارات احتمالی را توصیه کرد.

کد خبر 873085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha